Λιπώδης Ήπαρ

Η λιπώδης ηπατική νόσος, μια από τις πιο κοινές ηπατικές  νόσους στον κόσμο, είναι μια διαταραχή κατά την οποία υπάρχει συσσώρευση λίπους (λιπώδης διήθηση ήπαρ) στο συκώτι. Αναφέρεται ως μη αλκοολική λιπώδης νόσος του ήπατος και έχει ως κύριο παράγοντα κινδύνου το αυξημένο βάρος και την παχυσαρκία. Από μόνη της είναι μια καλοήθης διαταραχή, ωστόσο εάν υπάρχει φλεγμονή του ήπατος που σχετίζεται με τη λιπώδη διήθηση, μπορεί να υπάρξει σχηματισμός ουλώδους ιστού που οδηγεί μακροπρόθεσμα σε ηπατική βλάβη και τότε ονομάζεται μη αλκοολική στεατοηπατίτιδα και μπορεί να οδηγήσει στην κίρρωση του ήπατος και τον καρκίνο του ήπατος. Η μη αλκοολική στεατοηπατίτιδα σχετίζεται με την αντίσταση στην ινσουλίνη, τον διαβήτη, την παχυσαρκία και την υψηλή χοληστερόλη, καθώς και με ορισμένα φάρμακα και τοξίνες.

Συχνά οι ασθενείς διαγιγνώσκονται με αυτές τις διαταραχές όταν ένας υπέρηχος που γίνεται για κάποιο άλλο σκοπό δείχνει λιπώδη διήθηση του ήπατος ή οι εξετάσεις αίματος που εξετάζουν τη λειτουργία του ήπατος δείχνουν κάποια σημάδια φλεγμονής. Όταν υπάρχει υποψία για αυτήν την πάθηση, ελέγχουμε για διάφορες ασθένειες που προκαλούν χρόνια ηπατική βλάβη και συχνά στέλνουμε τους ασθενείς να κάνουν μια εξέταση που ονομάζεται Fibroscan που μπορεί να ελέγξει για ουλές και φλεγμονές στο συκώτι με μη επεμβατικό τρόπο. Αυτή τη στιγμή, δυστυχώς δεν υπάρχει άλλη αξιόλογη θεραπεία για το λιπώδες ήπαρ εκτός από την απώλεια βάρους. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η απώλεια βάρους πρέπει να είναι σταδιακή (0.5-1 κιλό/εβδομάδα) καθώς η γρήγορη απώλεια βάρους μπορεί να συμβάλλει στην ηπατική βλάβη. Παρακολουθούμε στενά τους ασθενείς μας με λιπώδες ήπαρ καθώς δυστυχώς αυτή η πάθηση μπορεί να εξελιχθεί σε κίρρωση του ήπατος ή και καρκίνο του ήπατος.