Κοιλιοκάκη

Η κοιλιοκάκη (Coeliac disease) είναι μια νόσος στην οποία το ανοσοποιητικό σύστημα αντιδρά παθολογικά σε μια πρωτεΐνη που ονομάζεται γλουτένη, και οδηγεί σε βλάβη στον βλεννογόνο του λεπτού εντέρου. Η γλουτένη περιέχεται στο σιτάρι, τη σίκαλη, το κριθάρι, τη βρώμη και άλλα πολλά παρασκευασμένα τρόφιμα. Είναι μια πρωτεΐνη που κάνει τα τρόφιμα να κολλάνε μεταξύ τους (η ζύμη της πίτσας είναι ένα καλό παράδειγμα).

Εφόσον το λεπτό έντερο είναι το όργανο υπεύθυνο για την απορρόφηση της τροφής, όταν τα κύτταρα του εντερικού τοιχώματος είναι κατεστραμμένα, τα θρεπτικά συστατικά και οι πρωτεΐνες δεν απορροφώνται. Σε μερικούς ανθρώπους αυτό μπορεί να οδηγήσει σε διάρροια, απώλεια βάρους, έλλειψη σιδήρου, απώλεια οστικής μάζας, πρήξιμο στα κάτω άκρα, αλλά άλλοι μπορεί να έχουν δυσκοιλιότητα και τυμπανισμό στην κοιλιά ή καθόλου συμπτώματα, απλώς μη φυσιολογικές εξετάσεις αίματος.

Η κοιλιοκάκη διαγιγνώσκεται με εξετάσεις αίματος καθώς και με βιοψία του λεπτού εντέρου. Η βάση της θεραπείας είναι η αποφυγή της γλουτένης και η προσεκτική παρακολούθηση των συμπτωμάτων και ορολογικές εξετάσεις. Σπάνια, στο 10% των ασθενών, η νόσος δεν υποχωρεί με δίαιτα χωρίς γλουτένη και μπορεί να απαιτηθούν πρόσθετα φάρμακα που τροποποιούν το ανοσοποιητικό σύστημα. Οι επιπλοκές της κοιλιοκάκης εκτός του γαστρεντερικού συστήματος περιλαμβάνουν δερματικές παθήσεις και λέμφωμα, ένας τύπος καρκίνου. Η στενή συνεργασία με τον γαστρεντερολόγο καθώς και με έναν έμπειρο διαιτολόγο μπορεί να βοηθήσει στη διαχείριση αυτής της πάθησης. Ο κ. Δεσαλέρμος εκπαιδεύτηκε δίπλα στην παγκόσμιου φήμης ειδικό στην κοιλιοκάκη Dr. Sheila Crowe και έχει αντιμετωπίσει με επιτυχία ιδιαίτερα περίπλοκα περιστατικά κοιλιοκάκης.